Asociația” CENTRE FRANCO-ROUMAIN DE COOPÉRATION ÉCONOMIQUE ET CULTURELLE
«Copiii sunt mesaje vii pe care le trimitem unor timpuri pe care nu le vom mai apuca» Neil Postman
MEMORIU
Copiii români din străinătate vor să învețe limba română! Un memoriu care contribuie la promovarea campaniei: “COPIII ROMÂNI AFECTAȚI DE MIGRAȚIA PĂRINȚILOR”
În atenția Domnului Ovidiu Burdușa, Secretar de stat, Departamentul pentru Românii de pretutindeni
Stimate Domnule Secretar de stat,
A doua parte
Prezentare punctulă:
1. Tipologia copilului român care trăiește în străinătate este foarte diferită, clasificarea poate fi făcută în următoarele categorii: a) copiii români născuți în străinătate, b) copiii români aduși, din țară, de către părinții stabiliți în străinătate, c) copiii care provin din familii mixte (părinți cu dublă naționalitate). Fiecare copil are un bagaj diferit de cunoștințe despre limba română.
2. Părinții români răspund pozitiv și își aduc, cu mare încredere și optimism, copiii la cursurile de limbă, civilizație și cultură română. Acești părinți au așteptări de la copiii lor, ceea ce este absolut normal, așteptări care pot deveni obiective ușor de atins ( toți părinții își doresc pentru copiii lor ca aceștia să reușească să stăpânească limba română, să fie capabil să se identifice socio cultural cu propriile origini ) daca ar exista, măcar pentru viitor, interes și mobilizare din partea autorităților de stat.
3. Acest imens interes pentru propria cultură ne pune în poziția de a nu putea satisface solicitările părinților, deoarece toate asociațiile de profil nu dispun de resurse financiare cu care să poată acoperi salariile unor profesori de limbă, cultură și civilizație română
Dascălul trebuie să aibă, în primul rând, răbdare și timp să afle povestea fiecărui copil, povești care marchează direct comportamentul copilului.
4. În acest proces de învățare a limbii române materne, asociațiile au nevoie de cadre didactice specializate, astfel copilul va profita de un act pedagogic continuu. Calitatea informațiilor asimilate de fiecare copil depinde, în mare parte, de metoda pedagogică aplicată și de continuitatea procesului de învățare. Nu este normal să fim disponibili să oferim aceste cursuri doar pe o perioadă determinată și brusc, în momentul terminării resurselor financiare, să întrerupem sau să încetinim procesul de învățare. Întreaga atitudine a elevului se schimbă și devine nesigur, chiar dacă inițial am reușit să canalizăm motivația extrinsecă spre intrinsecă.
5. Un aspect foarte important de amintit este și faptul că vârsta copiilor este cuprinsă între 3 ani și 16 ani și de fiecare dată în sala de curs avem o grupă de elevi cuprinsă între 3 -16 ani. Este în sarcina profesorilor să găsească o soluție care să răspundă nevoilor elevilor prezenți și să aplice metodele pedagogice de predare diferențiată.
Învățarea limbii române este fundamentul continuității apartenenței la propria familie, familia română. Principiul întreținerii și aprofundării relațiilor familiale este elemenul primordial în dezvoltarea personală și contribuie la construirea societății în general. Manifestările familiale definesc societatea și amprenta acestora este vizibilă în orice context. Nu ne este permis să ignorăm următorul aspect : în interiorul familiei românilor din străinătate se întamplă segregarea și rezultatul va fi, cu siguranță, ștergerea oricărei urme de apartenență la poporul român.
Politica de integrare a fiecărui stat este vizibilă în ceea ce privește familia emigrantului, care presupune un proces de asimilare prin absorbția elementelor culturale străine, comunitarismul fiind considerat un proces de integrare lung și costisitor pentru majoritatea statelor europene .
Prin acest demers semnalăm o adevarată nevoie socială care riscă, odată cu înaintarea
în vârsta a copiilor, să se adâncească ori să culmineze cu o adevărată disparitate între generațiile aceleiași familii.
Creșterea numărului copiilor români în străinătate este strâns legat de fenomenul social destul de pronunțat în țară. Este vorba despre copiii rămași acasă, un fenomen destul de dureros care face victime importante în rândul copiilor din țară și pentru care se încearcă pe toate căile evitarea unor posibile tragedii umane, atât pe plan individual cât și colectiv. Una dintre soluțiile părințiilor imigranți a fost să-și aducă copiii cu ei, crezând că vor compensa lipsa de atenție și afecțiune cu care copilul era confruntat acasă, fără a avea pregătit un răspuns la posibila lui suferință apărută atunci când intervine dorul de casă, de restul familiei, de prieteni, școală, profesori.
Copilul este de două ori vulnerabil, odată pentru că este copil și a doua oară pentru ca este obligat să suporte efectele migrației părinților, vulnerabilitatea lui fiind exacerbată către proporții și forme nebănuite.
Pentru o mai clară și precisă exemplificare, atașăm acestui memoriu studiul «Copiii români afectați de migrația parinților », studiu realizat de către Doamna Doctor Kanalas Ghizela, medic primar psihiatrie pediatrică, vicepreședinte al Asociației « Luptă,Zambește și Traiește Timiș ».
În urma evaluărilor realizate asupra activităților noastre, propunem o serie de soluții care pot aduce corecție strategiilor promovate de statul român cu privire la efectele migrației părinților români.
II Propuneri de soluții :
Solicităm instituirea unui mecanism de finanțare ai cărui beneficiari să fie asociațiile de profil:
-
Susținerea financiară anuală a asociațiilor care au ca obiectiv predarea limbii române materne
Prin urmare, în vederea materializării susținerii finaciare, propunem organelor de stat abilitate următoarele soluții :
Inființarea unei autorități de management, care să funcționeze în cadrul ambasadelor române și să gestioneze modalitatea acordării unui ajutor financiar special destinat activității de predare a limbii, culturii și civilizației române, desfășurate, sub formă de activitate extrașcolară, de către asociațiile de profil înființate în statul străin . Acest dispozitiv, care are drept rol susținerea financiară a procesului de predare a limbii române materne trebuie sa aibă în vedere mai multe categorii de măsuri de sprijin astfel:
-
măsura de sprijin principală – constituită dintr-un ajutor financiar propus spre acordare anual, pentru întregul an școlar, destinat cu prioritate funcționării asociației în primii cinci ani de la demararea oficiala a activității – « predarea cursului de limbă, cultură și civilizație româna » în parteneriat cu autoritățile statului,
– măsura de sprijin accesorie – constituită dintr-un ajutor financiar pentru proiecte speciale, acordat independet de ajutorul de funcționare( principal).
2. Informare și instruire periodică a reprezentanților asociațiilor de profil, de către autoritățile de stat abilitate , având ca tematică promovarea pachetului legislativ destinat românilor din străinătate.
3. Organizarea sesiunilor de formare care să cuprindă mai multe intervenții online în cadrul cărora reprezentatul legal al asociației să primeasca informatiile necesare implementării unui proiect, optimizând șansele de reusită ale acestuia.
4. Participarea asociațiilor de profil la sesiuni de instruire specială, organizate de către autoritățile de stat abilitate, pe următoarea tematică :- PREINTEGRAREA , adică pregătirea copilului român pentru integrare în mediul școlar românesc – deoarece considerăm că este esențială instituirea unui dispozitiv bine susținut de integrare pe teritoriul țării.
III. Nevoia copilului român din străinatate
Copiii români din străinătate pot constitui o resursă foarte valoroasă pentru statul român. Prin naturalețea lor specifică, acești copii pot deveni adevărați ambasadori ai României. Ĩntr-un viitor mai mult sau mai pţţin îndepărtat, generaţiile acestea vor deveni implicate în dezvoltarea societăţii locale, regionale şi naţionale a ţării gazde. Acest aspect poate constitui un avantaj pentru România. Prin urmare, modul lor de manifestare asigură trasmiterea fidelă a informațiilor legate de propria țară, iar receptorii beneficiari ai acestui transfer pot asimila cu ușurință datele primite prin prisma acestor dialoguri cu un interlocutor considerat neutru.
Copilul român care trăiește în străinătate dezvolta un interes particular pentru istoria Romaniei și, chiar dacă nu stăpânește limba română, ajunge cu ușurință să transmită din entuziasmul lui copiilor de alte naționalități. Acesta dispune de o putere de concentrare fantastică, știe să-și canalizeze atenția astfel încât să se facă înțeles. Face parte dintr-o generație liberă, sinceră și de încredere. Acest copil nu are în bagajul lui cognitiv amprenta motivației părinților canalizați spre soluția salvatoare a emigrării, sau a reticenței acestora față de Statul Român ca o entitate justă și protectoare. Clișeele promovate despre țara noastră fac ca mulți români să fie rezervați atunci când se pune problema unei manifestări de identitate.
Adaptarea copiilor familiilor de emigranți români la fenomenul repatrierii este anevoioasă și încărcată de provocări.
Trebuie înțeles faptul că asociațiile care au drept obiectiv desfășurarea de activității extrașcolare, cu rolul de predare a limbii române materne, au nevoie de o abordare specială.
IV. De ce o abordare specială?
Nevoia unei abordări speciale este impusă de tipologia diferită a copiilor români născuți și stabiliți în străinătate, precum și de dorința lor pentru a-și cunoaste propria identitate.
Fiecare asociație care desfășoara o asemenea activitate poate enumera multiplele eforturi depuse, eforturi care trebuie obligatoriu depuse în funcție de nevoia fiecărui copil. Este inacceptabil posibila intenție de neglijare a unei necesități, fiecare copil aflându-se la un nivel specific de aprofundare a limbii române, in egală măsură cu un ritm personalizat de învățare. O abordare singulară, mediană sau nediferențiată ar conduce la un eșec total, finalitate nedorită care ar fi contrară obiectivului asociației, deoarece mobilizarea într-o asociație a unor indivizi intervine după ce s-a stabilit ,în prealabil, un crez.
În acest punct incipient remarcăm diferența dintre o asociație și o instituție de învățământ școlar, fără a corobora eforturile financiare depuse de către acestea de ani buni, în condițiile în care nu desfășoară activități lucrative.
Marile impedimente întâmpinate de asociațiile menționate sunt, în principal, cele referitoare la spațiul locativ și de plata a unui personal calificat. Considerăm că un pedagog angajat ,pe perioada unui an școlar, este singurul capabil să asigure o continuitate în actul pedagogic, progresul copilului fiind supravegheat și îndrumat pe întreg parcursul lui de învățare.
Menționăm că aceste asociații nu pot previziona volumul de activitate. Imposibilitatea acestei prognoze atrage după sine impasul asociațiilor în foarte scurt timp de la deschidere, spațiul și resursele umane devenind necorespunzătoare din cauza numărului de copii, destul de mare. Acest aspect trebuie prevăzut în cadrul dispozitivului de finanțare propus sub forma unui indice dinamic care să fie astfel calculat încât să acopere solicitările suplimentare de ajutor financiar.
Obiectivul asociațiilor de profil nu este unul de pură promovare a limbii române. Noi avem contact zilnic cu copiii români care își manifestă dorința de a învăța limba română maternă. Relația noastră cu beneficiarul actului educațional, copilul român din străinătate, este permanentă. Personalul asociațiilor încearcă să răspundă nevoii şi ritmului copilului.
Este vorba de un adevărat proces de educație și instruire în limba română. Copilul are ocazia să învețe noi comportamente sociale în funcție de tradițiile și obiceiurile românești.
Copilul român din străinătate este surprins de multiplele manifestări sociale specifice culturii românești care sunt total diferite de cultura țării în care trăiește Noi intervenim aici cu acel suport moral care sa-l reconforteze pe copil și să îi modifice poziția de retragere, încercăm să utilizăm întreg arsenalul de metode pedagogice și psihopedagogice care să-l apropie pe copil de propria cultură, să înțeleagă obiceiurile românești și să fie mândru de o apartenență pe care ar putea s-o revendice oricând.
Contribuția pedagogului în procesul de educație este primordială, aceasta trebuie să aibă continuitate, astfel încât copilului român născut ori stabilit în străinătate i se oferă oportunitatea unică de a asimila prin metode educative alternative limba română maternă. Copilul român din străinătate trebuie să vorbească limba româna “pentru români”, nu limba română pentru străini. Atenția personalului pedagogic este continuă și cuprinde o plajă foarte largă de activități educative prin care se urmărește apropierea de copil, într-un mod cât se poate de blând, fără a deranja ori șoca copilul în cotidianul său. Aceste aspecte implică mobilizare și multă dăruire specifice unui cadru didactic dedicat profesiei sale nealeatorii.
V. Apariția platormei REȚEAUA ȘCOLILOR ROMÂNE din străinătate
Toate aceste realități au condus la decizia de a ne mobiliza internațional, o mobilizare a mai multor școli române din străinătate care au nevoi, revendicări comune și se identifică cu valori și principii comune.
REȚEAUA Școlilor Române din străinătate este o platformă civică care are drept obiectiv mobilizarea tuturor actorilor din străinătate și din țară care vor putea contribui la educarea și instruirea în limba româna a copilului român din străinătate.
Prin această platformă civică încercăm să colectăm informațiile în raport direct cu problematicile fiecărei școlii românești din străinătate. Odată colectate, aceste informații vor fi stocate, selectate, analizate și transmise către instituțiile de stat abilitate să găsească și să propună, în cel mai scurt timp, o soluție, dacă este nevoie.
Dorim să cunoaștem problemele cu care se confruntă fiecare școală română din străinătate și în același timp, să identificăm planuri de dezvoltare optime.
Stimate domn, acest memoriu are rolul de a aduce la cunoștință faptul că în străinătate avem copii români care își doresc să învețe propria limbă și cultură, care susțin examenul maturității în limba maternă, iar importanța acestui aspect solicită imediata intervenție a statului român prin organele abilitate.
În spiritul unei bune colaborări, vă solicităm o întrevedere având ca temă soluțiile preconizate pentru a da curs prezentului memoriu.
Domnule Secretar de stat, în speranța că veți da curs inițiativei noastre vă asiguram de întreaga noastră considerație!
Demers susținut de către :
1. REȚEAUA ȘCOLILOR ROMÂNE DIN STRĂINĂTATE
2. Domnul Bogdan Gavaza, Președintele Fundației Române – Școala Română din Haga, Olanda
3. Doamna Nina Dobrin, Președinte Asociația DOR – Școala Românească Ravena, Italia
4. Asociația Socio-Culturala Românească, Belgia
5. PES Activists România– Domnul europarlamentar, Victor Negrescu, echipa PES Activists Diaspora
6. Doamna Ghisela Kanalas, vicepreședinte al Asociației “ Luptă, Zâmbește și Trăiește Timiș “
Acest memoriu a fost inițiat și redactat de Asociația « Centrul Franco Român de cooperare economică și culturală »,Școala Română din Bordeaux,Franța reprezentată legal de Doamna consilier juridic Claudia Puiu,
Redactat la Bordeaux, Franţa, la data de 25/08/2020
Semnează
Președinta Asociației Centru Franco Român de cooperare economică si culturală , Doamna Claudia Puiu
Domnului Ovidiu Burdușa, Secretar de stat, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Etichete: copiii romani, limba romana, strainatate